bronnen


Leren door te structureren in plaats van te instrueren

Oliver Quinlan pleit ervoor om eerst na te denken wat lerenden zouden moeten/willen leren om vervolgens leerervaringen te ontwerpen die lerenden helpen leeruitkomsten te bereiken. Daarbij zouden lerenden regelmatig moeten controleren of ze nog het juiste pad bewandelen. Dat lijkt dan misschien iets nieuws, maar dat is nu precies wat ik probeer. Hoe kan dat?:-)
Leren door te structureren in plaats van te instrueren


Klassikale instructie

Op veranderde inzichten rond de flipped classroom stond ie dan:

  • Waarom zou je plenaire instructies bijvoorbeeld klassikaal verzorgen, als lerenden die ook in eigen tijd en tempo thuis via video kunnen bekijken?

...kijk daar heb ik wel ideeën over, maar daar over later meer... 

When first-grade classes had larger percentages of students with MD, their teachers were more often using non-traditional instructional practices, in which students use manipulatives, calculators, movement, and music to learn mathematics. The researchers found these types of practices were not associated with achievement gains. These practices were ineffective for both MD and non-MD students. Instead, the researchers found that only use by first-grade teachers of more traditional, teacher-directed instruction — in which teachers used textbooks, worksheets, chalkboards, and routine practice to instruct students in mathematics facts, skills, and concepts — was associated with achievement gains for students with MD.
bron

Vraag en antwoord
  • Keeping your direct instruction clear, succinct and as short as possible is essential for ensuring that students are spending as much time as possible grappling with the concept and practicing new skills. What other strategies do you use to keep your instruction succinct and avoid Q & A teaching?
    Avoiding Q & A teaching 


Waarom ingewikkeld doen als het ook eenvoudig kan?
  • Geef leerlingen de kans om een aantal keer hun kennis op te halen en te gebruiken (‘repeated retrieval with spaced practice’), en geef hen snel feedback en verplicht hen daarnaar te kijken (‘timely feedback with required viewing’).
  • De onderzoekers pleiten voor wat zij een attention aware classroom noemen, waarin leerlingen gedurende de les regelmatig pauzeren of eventjes iets anders doen (task switches).
  • Bovendien is het van belang de les zo op te bouwen dat niet ieder nieuw brok informatie afhankelijk is van een voorgaande (onderwerpen afwisselen) dan wel dat de leraar basisbegrippen regelmatig herhaalt en dus onder de aandacht brengt.
    Waarom ingewikkeld als het ook eenvoudig kan?

Links

©2004-2024 Wiskundeleraar - login