Bij een steekproef van 5000 vrouwen werd de voetlengte gemeten.
Een bedrijf maakt schoenen voor vrouwen met een voetlengte die hoogstens 3 cm afwijkt van de gemiddelde voetlengte van 24 cm. Hoeveel procent van de vrouwen valt binnen de doelgroep van het bedrijf?
Uitwerking
We kijken eerst naar de klassenverdeling in intervalnotatie. Je kunt dan beter het klassenmidden en de klassegrenzen zien.
Voetlengte
Frequentie
[19,5;21,5>
54
[21,5;23,5>
1282
[23,5;25,5>
3065
[25,5;27,5>
578
[27,5;29,5>
21
Het gaat nu om de lengten van 21 tot 27. Het gaat dus over $\frac{1}{4}$-deel van de eerste klasse, de tweede, de derde en $\frac{3}{4}$-deel van de vierde klasse. Het totale aantal is $\frac{1}{4}$·54+1282+3065+$\frac{3}{4}$·578=4794 en als percentage isdat $\frac{4794}{5000}$·100%$\approx$95,9%. Conclusie: ongeveer 95,9% valt binnen de doelgroep.