3. Schermen

q1870img1.gif

Op het scherm passen 8 regels. Op het rekenscherm (het scherm met de cursor) kan je daardoor niet alleen je antwoord zien maar ook wat je hebt ingetoetst om het antwoord te krijgen. 'Oude' rekenmachines werkte wat het invoeren van berekeningen heel anders als de grafische rekenmachine (en andere moderne rekenmachines).

Je ziet steeds links de berekening en rechts het antwoord.

Zo'n berekening voer je in met [ENTER]. De cursur staat dan te knipperen op de laatste regel, klaar voor de volgende berekening.

Als je na dat laatste antwoord (16) op [+] klikt dan krijg je Ans+ op het scherm.

De aanduiding Ans is het 'laatst gegeven antwoord' (Answer). Je kunt dan met dat resultaat verder rekenen. Dit kan ook als 'knopje'. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen intoetsen:

3 × [TAN] [ANS] ) [ENTER]

Je kan met Ans nog leuke dingen doen, maar daarover later meer...


Menuutjes...

Bij verschillende knopjes kan je verschillende menu's krijgen. Met de pijltjestoetsen kan je daar doorheen bladeren en met [ENTER] een keuze maken. Dat kan ook met het teken dat vooraan het menuitem staat.

q1870img4.gifq1870img5.gif

Soms zijn er meer menuitems dan beschikbare regels. Je kunt dat zien aan dat pijltje (onderaan) in plaats van de dubbele punt. Met de pijltjestoetsen kan je dan verder scrollen... Probeer het maar 's.


Instellingen

q1870img6.gif

Een belangrijk schermpje is het schermpje dat je krijgt bij [MODE]. Hier kan je een aantal zaken instellen. Van belang is dat je hier kan kiezen hoe je met hoeken wilt rekenen. In radialen of in graden... standaard staat de GR op radialen. Als je met graden wilt rekenen zal je dat dan moeten instellen.

In het voorbeeld stond de GR ingesteld op Degree. 't Is maar dat je 't weet...

©2004-2024 Wiskundeleraar - login