Voor de invoering van de tweede fase was de 'afspraak' dat bij de opdracht 'bereken' een exact antwoord moest worden gegeven. Als een benadering werd gezocht dan was de opdracht 'benader in ... decimalen...' of iets van die strekking.
Bij de invoering van de tweede fase heeft de Nomenclatuurcommissie een advies gegeven over de nomenclatuur behorende bij de nieuwe examenprogramma’s voor HAVO en VWO in de Tweede Fase.
In de tekst staat wat er onder 'bereken' moet worden verstaan:
Hierbij moet de berekening altijd opgeschreven worden; het antwoord mag ook een met de (grafische) rekenmachine gevonden antwoord zijn. Bij het gebruik van de grafische rekenmachine moet duidelijk worden aangegeven hoe men tot het antwoord komt. Wanneer een antwoord wordt vereist dat langs algebraïsche weg en niet via benaderingen met de (grafische) rekenmachine dient te worden gevonden, wordt dat in de vraagstelling expliciet aangegeven. Dit kan op de volgende manier: "Bereken (eventueel met een toevoeging als ‘langs algebraïsche weg’ of ‘met differentiëren of iets dergelijks) de exacte waarde van ...
Uiteraard zou het 'prettig' zijn als iedereen zich daar naar zou richten. Helaas is dat niet altijd het geval. De boeken die gebruikt worden in tweede fase (bijvoorbeeld) waren al verschenen voordat dit advies er was!
Oppassen dus! Stel je bij vaklessen op de hoogte van dit soort afspraken. Dit kan misverstanden voorkomen!
De vraag is dus: wanneer kan je nu wel en niet de GR inzetten om iets te berekenen? Als je exacte waarden wilt berekenen heb je soms niet zo veel aan de GR. Uiteraard kan je de GR dan wel gebruiken om te controleren of het klopt... maar 'echt' uitrekenen is soms niet mogelijk.