"The most important rule to master mathematics is: if you get lost (and most people including “experts” get lost a lot), back up to what you know and start over. Don’t try to keep going; in most cases, you will only get more lost." bron
Les 2 ging over de productregel. Dat is een betere hoeveelheid te bespreken 'stof' dan de stof van les 1. Deze 'vaardigheden' staan ook redelijk op zichzelf, er zijn weinig complicaties en het 'idee' is voor de meeste leerlingen, denk ik, goed te volgen. Er moet nog wel geoefend worden, maar de uitleg verliep in ieder geval een stuk soepeler.
De resultaten voor de toets zijn wisselend. Een aantal leerlingen maakt alleen vraag 3. Dat gaat over de productregel. De vragen over de raaklijnen en de extremen laten ze dan zitten. Sommige doen nog wel poging maar erg 'begrepen' is dat (nog) niet.
16 leerlingen doen de toets en halen gemiddeld een 5,5. De vraag is nog wanneer we de toetsen gaan bespreken... dat is waarschijnlijk wel nodig.
Ondanks de soms wat moeizame uitleg, tegenvallend resultaat op de toets is het wel interessant om te doen. Het is lastig, vermoeiend en enigszins irritant, maar het maak wel veel duidelijk. Is de voorkennis weggezakt? Dan kan je wel vrolijk verder blijven prutsen maar misschien moet je dan toch gewoon weer opnieuw beginnen met die voorkennis. Op drijfzand kan je geen huizen bouwen.
Ik ben over de tweede les niet ontevreden. Ik denk dat de meeste leerlingen de productregel nu wel kunnen toepassen. Dat was immers het doel toch?
Toetsvraag 3
Bereken met behulp van de productregel de afgeleide.
Vereenvoudig je antwoord zover mogelijk.