Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




7. Werkruimten

Ik schreef al een paar keer eerder over de manier waarop ik wiskundeleraar.nl inzet in mijn onderwijs. De meest in het oogspringende functionaliteit is de werkruimte. Dit is een ‘afgesloten’ ruimte met de volgende onderdelen:

  • Agenda
  • Vakinfo
  • Documenten
  • Verzendlijst
  • Discussie
  • Hyperlinks
  • Gebruikers

Bij de instellingen kan elke docent kiezen welke onderdelen hij of zij wil gebruiken. Als studenten zich hebben aangemeld kunnen ze zelf kiezen tot welke werkruimte ze toegang willen. Niet alle werkruimten staan altijd voor iedereen open, maar in ’t algemeen leg ik zo min mogelijk beperkingen op. Studenten moeten het zelf maar regelen.

Dit laatste is een belangrijk verschil met traditionele ELO’s. Op de een of andere manier zijn daar altijd allerlei mensen bezig met het beheer van gebruikers, met instellen van de rechten, met wachtwoorden en weet ik wat allemaal. Dat moet je niet willen. Studenten kunnen zich aanmelden voor de website en voor de verschillende werkruimten. In de praktijk heb ik daar eigenlijk verder geen omkijken naar.

Omdat studenten zelf verantwoordelijk zijn voor hun gegevens en het zelfs in hun eigen belang is dat deze gegevens kloppen blijkt het uptodate houden van deze gegevens in de praktijk geen enkel probleem te zijn. E-mails die ik of één van mijn collega’s verstuur via de website dat bijvoorbeeld ‘een werkcollege niet door gaat’ of ‘dat de puntenbriefjes in de mappen liggen’ worden echt wel gelezen.

Er zijn verschillende rollen in wiskundeleraar.nl:

  • Bezoeker
  • Studenten: voltijd, duaal, deeltijd, zij-instroom of oud-student
  • Docent, oud-docent en velddocent
  • Cursist
  • Moderator

Elke gebruiker ziet (als hij of zij is ingelogd) dus andere dingen op de website en hij of zij heeft andere mogelijkheden. Zo kunnen docenten altijd in alle werkruimten kijken. Als ze ‘de docent’ van de werkruimte zijn (dit kunnen er meerdere zijn!) dan kan de docent zo’n werkruimte naar eigen inzicht vullen.

Sinds kort is het ‘beleid’ dat ik niet iets doe als mijn collega’s dat zelf ook kunnen. Meestal gaat dat verder wel goed en als het mis gaat kan ik altijd nog de noodzakelijk steun bieden. Soms is het zelfs noodzakelijk om de functionaliteiten aan te passen. Dat doe ik dan.


Samengevat: Wiskundeleraar.nl is meer dan een website. Het is een webapplicatie waarbij gebruikers zich kunnen aanmelden, inloggen, zich kunnen opgeven voor een werkruimte. Docenten kunnen daarnaast hun werkruimten zonder enige kennis van HTML, ASP of wat dan ook naar eigen inzicht inrichten.

31 december 2007

©2004-2024 W.v.Ravenstein