Conceptueel kader 21e eeuwse vaardigheden

Communiceren

effectief en efficiënt een boodschap overbrengen en ontvangen

  • doelgericht informatie uitwisselen
  • communicatieve situaties en technieken hanteren
  • communicatiemiddelen en -strategieën hanteren
  • inzicht in de mogelijkheden die ICT biedt om effectief te communiceren

Samenwerken

gezamenlijk een doel realiseren en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen

  • rollen (h)erkennen
  • hulp kunnen vragen, geven en ontvangen
  • open en positieve houding voor andere ideeën
  • culturele verschillen respecteren
  • onderhandelen en afspraken maken
  • functioneren in heterogene groepen
  • effectief communiceren

Creatief denken en handelen

nieuwe ideeën bedenken en deze uitwerken en analyseren

  • een ondernemende en onderzoekende houding
  • denken buiten de gebaande paden en nieuwe samenhangen zien
  • creatieve technieken kennen en hanteren
  • risico's durven nemen en fouten zien als leermogelijkheden

Kritisch denken

een eigen, onderbouwde visie of mening formuleren

  • effectief redeneren en formuleren
  • informatie interpreteren, analyseren en synthetiseren
  • hiaten in kennis signaleren
  • betekenisvolle vragen stellen
  • kritisch reflecteren op het eigen leerproces
  • open staan voor alternatieve standpunten

Probleemoplossend denken en handelen

een probleem (h)erkennen en tot een plan komen om het op te lossen

  • problemen signaleren, analyseren en definiëren
  • strategieën kennen en hanteren om met onbekende problemen om te gaan
  • oplossingsstrategieën genereren, analyseren en selecteren
  • patronen en modellen creëren
  • beargumenteerde beslissingen nemen

Digitale geletterdheid

ICT effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken

  • basiskennis van ICT en 'computational thinking' (oplossen van problemen met ICT)
  • mediawijsheid; bewust, kritisch en actief omgaan met media
  • informatiebehoefte signaleren en analyseren,  relevante informatie zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken

Sociale en culturele vaardigheden

effectief leren, werken en leven met mensen met verschillende etnische, culturele en sociale achter­gronden

  • constructief communiceren in verschillende sociale situaties met respect voor andere visies, uitingen en gedragingen
  • gedragscodes in verschillende sociale situaties (h)erkennen
  • eigen gevoelens herkennen en gekanaliseerd en constructief uiten
  • inlevingsvermogen en belangstelling voor anderen tonen
  • bewust zijn van de eigen individuele en collectieve verantwoordelijkheid als burger(s) in een samenleving

Zelfregulering

doelgericht en passend gedrag realiseren

  • realistische doelen en prioriteiten stellen
  • doelgericht handelen, het proces monitoren
  • reflecteren op het handelen en de uitvoering van de taak, feedback benutten om adequate vervolgkeuzes te maken
  • inzicht hebben in de ontwikkeling van eigen competenties
  • verantwoording nemen voor eigen handelen en keuzes, en zicht hebben op consequenties van het eigen handelen voor de omgeving, ook op de lange termijn

©2004-2024 Wiskundeleraar - login