Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




Prutsen

Eén van de lastige dingen is om een vraag zo te stellen dat iemand er iets mee kan:


Een houten kist van 1,5 bij 1,5 bij 3 meter staat tegen een muur. Op welke hoogte raakt de kist de muur?

Tja... eh... een kist tegen de muur, zou die dan 3 meter hoog zijn? Of is dat te makkelijk? Of staat ie misschien schuin? Ah... maar hoe dan?


Nog meer:


Nog zo'n vraag:


Mooi voorbeeld van knutselen:


Regels zijn regels:

  • Twee breuken aftrekken
    Kennelijk heeft iemand een regel bedacht: $\Large\frac{a}{b} - \frac{c}{d} = \frac{{ad - bc}}{{bd}}$
    Dat klopt wel... maar dat zouden we toch niet doen?
    Het kan wel: $ \Large\frac{4}{{x^3 }} - \frac{a}{{x^5 }} = \frac{{4x^5 - ax^3 }}{{x^8 }} = \frac{{4x^2 - a}}{{x^5 }} $
    Maar hoe komt ie dan aan $ \Large\frac{{4x^2 - a}}{{x^8 }} $?
    Hij zal toch niet denken dat $ 4x^5 - ax^3 = 4x^2 - a $?
    In dat geval gaat er ergens iets helemaal fout....
    Kennelijk toch niet zo'n goed idee... die regeltjes...

Loslaten:


Zie ook Leerstijlen maar dan anders

©2004-2024 W.v.Ravenstein