"Wiskunde is en blijft in het voortgezet onderwijs een kernvak vanwege haar waarde voor persoonlijke vorming, voor maatschappelijke toerusting en voor de voorbereiding op andere disciplines, vervolgopleidingen en beroepen. Een optimale realisatie hiervan vraagt, van vmbo tot vwo, om een kerncurriculum in de onderbouw dat een brede basis legt gericht op vorming, toerusting (waaronder gecijferdheid, statistische geletterdheid en algoritmisch denken) en fundering. In de bovenbouw vindt profilering en differentiatie plaats op basis van capaciteiten en voorkeuren van leerlingen en behoeftes van vervolgopleidingen."
Wiskunde in het voortgezet onderwijs (t.b.v. Curriculum.nu)
Wiskunde is een kernvak
persoonlijke vorming
maatschappelijke toerusting
voorbereiding op andere disciplines, vervolgopleidingen en beroepen
Onderbouw legt een brede basis
vorming
toerusting
gecijferdheid
statistische geletterdheid
algoritmisch denken
fundering
Bovenbouw:
profilering en differentiatie
basis van capaciteiten
voorkeuren van leerlingen
behoeftes van vervolgopleidingen
Vaardigheden en competenties
Op deze pagina kan je beschrijvingen vinden van wat ik dan maar kernbegrippen in het wiskundeonderwijs heb genoemd. Waar houden we ons in de onderbouw bij wiskunde mee bezig? In willekeurige volgorde en waarschijnlijk onvolledig, maar je moet ergens beginnen...