Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




4. Grafische voorstellingen

Met de GR beschik je ook over een aantal mogelijkheden voor grafische weergave van histogrammen, frequentiepolygonen, boxplots, e.d.

q1969img1.gif

Hieronder zie je een overzichtje van de mogelijkheden:

q1969img2.gif


Opdracht

In het boekje 'Erbij blijven, begeleiden, motiveren en adviseren in de wiskundeles' (Amsterdam, 1990) beschrijven M.Meeder en F.Meester het volgende experiment:

Aan 649 meisjes en 563 jongens is meteen na het maken van een wiskundeproefwerk gevraagd welk cijfer ze gehaald denken te hebben. Daarna is het proefwerk nagekeken en is bereken hoeveel elke leerling er met zijn of haar voorspelling naast zat. Deze inschattingsfouten staan in de tabel hieronder. Een score tussen -4 en -3 betekent dat het cijfer in werkelijkheid 3 of 4 punten lager was dan de betreffende leerling direct na afloop van het proefwerk gedacht had.

Werkelijk - geschat cijfer

Meisjes (%)

Jongens (%)

-4-<-3

0,6

0,9

-3®-2

3,4

3,4

-2-<-1

7,3

9,2

-1-<0

14,0

17,5

0-<1

24,3

31,2

1-<2

22,4

19,7

2-<3

18,2

12,5

3-<4

7,5

4,3

4-<5

2,0

0,7

5-<6

0,2

0,5

De vraag is of meisjes en jongens hun prestaties even (ir)reëel inschatten.

  • Maak een statistische analyse van de gegevens. Geef de gegevens op een overzichtelijke manier in een geschikt statistisch plaatje weer en bepaal voor de meisjes en de jongens centrum en spreiding van de frequentieverdelingen.
  • Hoe luidt je conclusie?


bron: TI83 en TI83+ kennismaken en toepassen - Paul Drijvers & Michiel Doorman

©2004-2024 W.v.Ravenstein