Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




Taal van de wiskunde

'Soms vind ik het jammer dat wiskunde op de middelbare school wordt gegeven. Het geeft namelijk zo'n slecht beeld van wat het vak echt inhoudt.'
Robbert Dijkgraaf

Uit het verslag van de bijeenkomst 'VO-HO aansluiting wiskunde 23 april 2007' een 'wensenlijstje' wat studenten wiskunde zouden moeten beheersen:

  1. redeneren
  2. notaties kunnen lezen en schrijven
  3. gevoel voor abstractie
  4. een bepaalde werk- en studiehouding

Dit is (denk ik) zondermeer herkenbaar v.w.b. de studenten van de lerarenopleiding wiskunde. In het licht van het bovenstaand had ik het idee opgevat om een nieuwe cursus te maken met de titel ‘Taal van de wiskunde’. Ik schreef:

“Het lijkt me niet verkeerd eens expliciet aandacht te besteden aan fatsoenlijke gebruik van symbolen, notaties, wiskundige taal, e.d. Ik denk daarbij ook aan structuur van bewijzen, formules, nomenclatuur, e.d. Aandacht voor de eigen wiskundetaalvaardigheden en concrete invulling, uitwerking en reflectie op kerndoel 19.”

Inmiddels is die cursus Taal van de wiskunde er nog gekomen ook.

Zie ook:

©2004-2024 W.v.Ravenstein