Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




1. Een voorbeeld

Met [LIST] en dan OPS kan je de opdracht 5:seq( vinden (sequence=rij). Daarmee kan je rijen maken. Het is handig om zo'n rij dan meteen in een lijst te zetten (L1 t/m L6).


Voorbeeld

Ik wil in L1 een lijst met de kwadraten van 1 t/m 20 zetten. Dat gaat dan zo:

   q1956img1.gif

Het pijltje krijg je met [STO>]
Hierna kan je dan in L2 bijvoorbeeld de verschilrij zetten. Dat doe je door op L2 boven aan de lijst te gaan staan en dan een geschikte formule in te toetsen. In dit geval kiezen we voor DList( uit het OPS-menu uit [LIST].

   q1956img2.gif

Je kan door de lijst bladeren of 't zelfde kunstje nog een keer uitvoeren natuurlijk.

   q1956img3.gif

...en wat blijkt? De tweede verandering is constant... dat is trouwens altijd zo bij een kwadratisch verband, maar dat terzijde...


Opgave 1

Je kunt lijsten schoon maken door boven aan de lijst op L2 te gaan staan en dan te kiezen voor [CLEAR] en dan [ENTER] te toetsen. Een interessante optie uit het OPS-menu is 6:cumSum(. Dit staat voor 'cumulatieve som' en geeft de som van de voorgaande termen.

  • Zet in L2 de 'cumulatieve som' van de rij kwadraten. Voor deze rij getallen bestaat ook een directe formule. Wat voor een soort verband verwacht je dat dit zal zijn?


©2004-2024 W.v.Ravenstein