Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




2. Spelling

Als je teksten moet beoordelen let dan op spel- en taalfouten. Als docent geef je uiteraard het goede voorbeeld. Spel- en taalfouten horen niet in het lesmateriaal voor te komen. Is dat moeilijk?

"Leren spellen is in de eerste plaats het goed leren schrijven van de werkwoordsvormen. Al het andere is op te zoeken in een woordenboek of wordt geregeld door de spellingscorrector op de computer. De spelling van de werkwoordsvormen is helder omdat hij grammaticale functies zichtbaar maakt, en hij is bovendien in een uurtje te leren."
Nieuw Nederlands Spelpeil
NRC-Handelsblad, zaterdag 20 januari 2007

Kortom: Als er in het materiaal veel vermijdbare spelfouten voorkomen kan je er rustig vanuit gaan dat er te weinig aandacht is besteed aan het materiaal. Maak je zelf materiaal? Laat het dan een keer door iemand kritisch bekijken.

©2004-2024 W.v.Ravenstein