Actueel
Archief
Culinair
Didactiek
Documentatie
Etalage
Formules
Fotoboeken
Functies
Geschiedenis
ICT
ICTauteur
Laatste nieuws
Lesmateriaal
Muziek
Natuur
Onderwijs
Ontspanning
Persoonlijk
Probleemaanpak
Proeftuin
Puzzels
Rekenen
Rekenmachines
Ruimtemeetkunde
Schoolwiskunde
Snippers
Systeem
Taal van de wiskunde
Vergelijkingen
Verhalen
WisFaq
WisKast




8. is statistiek eigenlijk wel ‘echt’ wiskunde?

Ik denk dat voor alle leerlingen belangrijk is om statistiek te krijgen. Zeker in het kader van algemene ontwikkeling, voorbereiding op hoger onderwijs en onzinbestrijding.

Eerlijk gezegd denk ik dat statistiek wel degelijk een onderdeel moet zijn van het wiskunde-onderwijs. Het is één van de 'deelvakken' waar de 'toepassing' van wiskundige principes leidt tot belangrijke kennis. Wetenschappelijk onderzoek zonder statistiek is ondenkbaar.

Kennis van statistiek, kansrekenen en gecijferdheid in het algemeen maakt leerlingen weerbaarder. Hoe zou je de wereld enigszins kunnen begrijpen zonder de 'wetenschap' dat als je niet uitkijkt je voor het lapje gehouden wordt. Via allerlei andere kanalen worden we (in toenemende mate) bestookt met leugens, halve waarheden en statistieken...:-)
q8953img1.gif
Bij statistiek en kansrekenen draait het steeds om de vraag 'wat mag je op basis van deze gegevens nu wel en niet concluderen?'. Dat lijkt me nu zo ongeveer de kern van alle wiskunde...

De vraag of 'statistiek nu wel echt wiskunde is' lijkt me dan niet relevant. Het is toegepaste wiskunde met een groot maatschappelijk belang. 

©2004-2024 W.v.Ravenstein