Ik zie nog niet echt redenen te veronderstellen dat leerlingen met minder wiskunde beter af zouden zijn. Maar je moet natuurlijk wel verder kijken dan je eigen klaslokaal of je eigen vak. Er is altijd reden genoeg om te kijken wat er anders en beter kan. Wat voor wiskunde geldt geldt zonder enige terughoudendheid ook voor andere vakken. Kennis van de wereld, geschiedenis, schilderkunst, literatuur, kennis van taal, biologie, natuurkunde en al die andere dingen waarvan wij als 'moderne samenleving' vinden dat leerlingen dat moeten leren. Leerdoelen kunnen natuurlijk veranderen, maar als docent kan je niet zelf maar zo'n beetje de leerdoelen aanpassen naar eigen inzicht. We kunnen er over praten, we kunnen andere leerdoelen vaststellen, maar wees eerlijk.... ik ben wiskundedocent. Ik ben al blij dat ik iets van mijn vak weet. Van die andere vakken weet ik onvoldoende om daar een mening over te hebben. Ik wil best meedenken over vakoverstijgende zaken, over gemeenschappelijke leerdoelen, over schoolbeleid, over de diepere bedoelingen van onderwijs, over de diepere zin van het leven en het bestaan van God. Maar verwacht er niet te veel van.
|