Deze keer draait alles om de vraag:
De meest voor de handliggende reden is dat leerlingen wiskunde nodig hebben voor hun vervolgonderwijs. Opleidingen kunnen verschillende eisen stellen t.a.v. het profiel en het soort wiskunde. Ik krijg soms wel de indruk dat de veranderingen in het wiskunde-onderwijs door hogescholen niet helemaal gevolgd worden. Er is al geruime tijd sprake van aansluitingsproblemen.
"Met onderwijs gericht op het ontwikkelen van vaardigheid en inzicht in wiskunde moet al op jonge leeftijd een begin worden gemaakt. Er zal in de onderbouw mee begonnen moeten worden wil het onderwijs in de bovenbouw doeltreffend zijn." Uit het verslag van de bijeenkomst 'VO-HO aansluiting wiskunde 23 april 2007' een 'wensenlijstje' wat studenten wiskunde zouden moeten beheersen:
De meeste leerlingen gaan geen wiskunde studeren. Toch is wiskunde (in welke vorm dan ook) voor opleidingen van belang, maar 't zou geen struikelblok mogen zijn. Je zou denken dat intensief overleg tussen VO en hoger onderwijs tot iets moois zou moeten kunnen leiden. Maar misschien ben ik wel te optimistisch...:-) Aan de andere kant zou ik niet weten waarom je geen wiskunde zou doen, gewoon voor de wiskunde zelf. Het is tenslotte niet zo maar iets... en ik vind het leuk...:-))
|