1. Hoofdstuk 1 - lineaire problemen
-
Ik weet dat de formule $y=ax+b$ hoort bij de grafiek hiernaast.
-
Ik kan bij een lineaire formule de grafiek tekenen.
-
Met een tabel
-
Met de richtingscoëfficiënt en het snijpunt met de $y$-as
-
Met de snijpunten met de $x$- en $y$-as.
-
Ik kan voor een willekeurig punt controleren of het punt op een gegeven lijn ligt.
-
Ik kan bij een gegeven punt de bijbehorende functiewaarde uitrekenen.
-
Ik kan lineaire formules ook gebruiken bij andere letters dan $x$ en $y$.
-
Ik kan de formule opstellen van een lijn bij een gegeven grafiek.
-
Ik kan de formule opstellen van een lijn bij gegeven richtingscoëfficiënt een een punt.
-
Ik kan de formule opstellen van een lijn door twee willekeurige punten.
-
Ik weet dat bij evenwijdige lijnen de richtingscoëfficiënt hetzelfde is.
-
Ik kan lineaire vergelijkingen oplossen, ook met haakjes en/of breuken.
-
Ik kan de snijpunten van een lijn met de $x$- of $y$-as berekenen.
-
Ik kan het snijpunt van twee lineaire grafieken berekenen.
-
Ik weet wat er bedoeld wordt met origineel en beeld.
-
Ik weet wat de haakjesnotatie is. Bijvoorbeeld: $f(x)=ax+b$.
-
Ik kan bij vergelijkingen met twee variabelen de grafiek tekenen.
-
Ik vergelijkingen met twee variabelen herleiden tot de standaardvorm $y=ax+b$.
Algemene tips
-
Er zijn drie manieren om grafieken te tekenen van lineaire formules. Een tabel maken was handig voor klas 1 en 2 maar in de 3e klas doe je dat anders, handiger.
-
Als je richtingcoëfficiënt een breuk is dan moet je bedenken dat bijvoorbeeld $\frac{2}{5}$ hetzelfde is als '5 eenheden naar rechts, 2 omhoog....'.
-
Om formules te maken bij een grafiek kijk je naar roosterpunten. De richtingscoëfficiënt is de verticale toename gedeeld door de horizontale toename.
-
Bij de formule $y=ax+b$ is $a$ de richtingscoëfficiënt en $(0,b)$ het snijpunt met de $y$-as.
Website