`
Breuken vermenigvuldigen
$
\eqalign{breuk \times breuk = {{teller \times teller} \over {noemer \times noemer}}}
$
Of ook:
$
\eqalign{{A \over B} \times {C \over D} = {{AC} \over {BD}}}
$
Verder is:
$
\eqalign{A \times {B \over C} = {{AB} \over C}}
$ en $
\eqalign{{A \over C} \times B = {{AB} \over C}}
$ en $
\eqalign{A \times B \times {1 \over C} = {{AB} \over C}}
$
AFSPRAAK
Breuken delen
$
\eqalign{
& {{3x} \over 8} = {3 \over 8}x \cr
& {x \over 5} = {1 \over 5}x \cr
& {{4(x - 1)} \over 5} = {4 \over 5}\left( {x - 1} \right) \cr
& {{\left( {{3 \over 7}} \right)} \over 8} = {1 \over 8} \times {3 \over 7} = {3 \over {56}} \cr
& {5 \over {\left( {{2 \over 3}} \right)}} = 5 \times {3 \over 2} = {{15} \over 2} = 7{1 \over 2} \cr}
$
"Delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde"
Percentages berekenen
18% betekent 18 van de 100, dus 18%=$\eqalign{\frac{18}{100}}$=0,18
18% van 620 is dan 0,18×620=111,6
Hoeveel procent is A van B?
In een klas van 28 leerlingen van wie er 6 zijn blijven zitten is gelijk aan $\eqalign{\frac{6}{28}\times100}$%=21,4%
Procentuele toename
$
\eqalign{procentuele\,\,toename = {{nieuw - oud} \over {oud}} \times 100\%}
$
Als de toename negatief is dan spreek je van afname.
Voorbeeld
Een bedrag neemt af van 80 naar 20. Hoeveel procent afname is dat?
$
\eqalign{procentuele\,\,toename = {{20 - 80} \over {80}} \times 100\%=-75\%}
$
Het bedrag is afgenomen met 75%.
AFSPRAKEN
Overzicht procentberekeningen
Zie antwoorden en uitwerkingen