`
De grafische rekenmachine is een handige hulp bij het rekenen, maar je moet je wel realiseren dat er ook beperkingen zijn. De rekenmachine geeft 'slechts' benaderingen, geen exacte waarden.
Leerlingen en studenten gebruiken de rekenmachine vaak in situaties waar dat niet nodig is of zelfs contraproductief. Soms is het bijvoorbeeld veel handiger om met exacte waarden door te rekenen (zie voorbeeld). Laat bijvoorbeeld of wortels gewoon staan. Wordt er een benadering gevraagd, doe dat dan op het laatst.
Een uitdrukking als is nog een heel gedoe om in te tikken terwijl je zo kan zien wat er uitkomt, toch? De GR kost meer tijd, levert minder op en getuigt niet van erg veel inzicht in dit soort uitdrukkingen.
Als je (te) veel rekenwerk door de rekenmachine laat doen dan raakt je eigen rekenvaardigheid in de vergetelheid. De meest eenvoudige berekeningen kan je dan niet meer zonder rekenmachine. Dat is op zichzelf al lastig omdat je natuurlijk niet de hele dag een rekenmachine op zak hebt, maar vooral ook als je les geeft. Je voelt je tijdens een uitleg veel zekerder als je de dingen die je uit moet rekenen makkelijk uit je hoofd kan en daar geen fouten bij maakt.
Maar ook bij tentamens kan het intikken van allerlei dingen in je GR erg veel extra tijd kosten terwijl dat eigenlijk niet nodig is en dat is natuurlijk zonde van de tijd.
Een voorbeeld van een opgave waarbij het handig is om niet te snel te gaan afronden.
Hiernaast zie je een tekening van een 'drompel'. Dit lichaam bestaat uit een halve bol, een afgeknotte kegel en een cilinder. De afmetingen in cm staan in de tekening.
Dat laatste doe je dan bijvoorbeeld zo:
Het antwoord afgerond op 1 decimaal met de rekenmachine geeft 34,6.