` Wiskundeleraar
©2012 wiskundeleraar.nl

Conceptueel kader 21e eeuwse vaardigheden

Communiceren


effectief en efficiënt een boodschap overbrengen en ontvangen


  • doelgericht informatie uitwisselen

  • communicatieve situaties en technieken hanteren

  • communicatiemiddelen en -strategieën hanteren

  • inzicht in de mogelijkheden die ICT biedt om effectief te communiceren

Samenwerken


gezamenlijk een doel realiseren en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen


  • rollen (h)erkennen

  • hulp kunnen vragen, geven en ontvangen

  • open en positieve houding voor andere ideeën

  • culturele verschillen respecteren

  • onderhandelen en afspraken maken

  • functioneren in heterogene groepen

  • effectief communiceren

Creatief denken en handelen


nieuwe ideeën bedenken en deze uitwerken en analyseren


  • een ondernemende en onderzoekende houding

  • denken buiten de gebaande paden en nieuwe samenhangen zien

  • creatieve technieken kennen en hanteren

  • risico's durven nemen en fouten zien als leermogelijkheden

Kritisch denken


een eigen, onderbouwde visie of mening formuleren


  • effectief redeneren en formuleren

  • informatie interpreteren, analyseren en synthetiseren

  • hiaten in kennis signaleren

  • betekenisvolle vragen stellen

  • kritisch reflecteren op het eigen leerproces

  • open staan voor alternatieve standpunten

Probleemoplossend denken en handelen


een probleem (h)erkennen en tot een plan komen om het op te lossen


  • problemen signaleren, analyseren en definiëren

  • strategieën kennen en hanteren om met onbekende problemen om te gaan

  • oplossingsstrategieën genereren, analyseren en selecteren

  • patronen en modellen creëren

  • beargumenteerde beslissingen nemen

Digitale geletterdheid


ICT effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken


  • basiskennis van ICT en 'computational thinking' (oplossen van problemen met ICT)

  • mediawijsheid; bewust, kritisch en actief omgaan met media

  • informatiebehoefte signaleren en analyseren,  relevante informatie zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken

Sociale en culturele vaardigheden


effectief leren, werken en leven met mensen met verschillende etnische, culturele en sociale achter­gronden


  • constructief communiceren in verschillende sociale situaties met respect voor andere visies, uitingen en gedragingen

  • gedragscodes in verschillende sociale situaties (h)erkennen

  • eigen gevoelens herkennen en gekanaliseerd en constructief uiten

  • inlevingsvermogen en belangstelling voor anderen tonen

  • bewust zijn van de eigen individuele en collectieve verantwoordelijkheid als burger(s) in een samenleving

Zelfregulering


doelgericht en passend gedrag realiseren


  • realistische doelen en prioriteiten stellen

  • doelgericht handelen, het proces monitoren

  • reflecteren op het handelen en de uitvoering van de taak, feedback benutten om adequate vervolgkeuzes te maken

  • inzicht hebben in de ontwikkeling van eigen competenties

  • verantwoording nemen voor eigen handelen en keuzes, en zicht hebben op consequenties van het eigen handelen voor de omgeving, ook op de lange termijn

Terug Home

Login View