`
Behorende bij Nieuwe Wiskrant, 28(3), 'Didactische knopen ontward' van Lidy Wesker (blz. 26).
|
industrial trainer |
technological pragmatist |
old humanist |
progressive educator |
public educator |
|
Geel |
Oranje |
Groen |
Grijs |
Blauw |
idee over wiskunde |
regels en wetten |
bruikbaar en bewezen |
gestructureerde pure kennis |
procesgericht |
veranderende kennis |
morele waarden |
wij zijn goed, zij zijn slecht |
alles moet toepasbaar zijn |
iedereen heeft dezelfde rechten |
iedereen heeft eigen wensen |
iedereen heeft de zorg voor anderen |
idee over maatschappij |
verschillende sociale lagen |
sociale mobiliteit door kennis en kunde |
tradities zijn belangrijk |
individuele zorg |
verandering is nodig om gelijkheid te krijgen |
idee over het kind |
discipline en competitie maken het wijzer |
toekomstige werknemers of leidinggevenden |
tradities vormen het kind |
moet tot bloei komen door ervaringen |
gevormd door sociale omgevingsfactoren |
idee over capaciteit |
vastgelegd bij de geboorte |
geërfd, komt vanzelf naar boven |
capaciteit is geërfd, moet ontdekt worden |
geërfd, moet ontwikkeld worden |
gevormd door sociale omgevingsfactoren |
wiskundig doel |
rekenvaardigheid moet getraind worden |
bruikbaar tot het gevraagde niveau |
pure kennis en vaardigheden |
probleemoplossen |
mensen kritisch maken |
idee over leren |
hard werken, veel oefenen, uit het hoofd leren |
vaardigheden in de praktijk brengen |
snappen en toepassen |
actief spelend onderzoeken |
vragen, beslissingen nemen, discussie |
idee over lesgeven |
overbrengen kennis zonder franje |
vaardigheden aanleren, motiveren door werkrelevantie |
motiveren, uitleggen van structuren |
ontdekkend leren stimuleren |
discussie, overleg met leerling over didactiek |
idee over lesmateriaal |
bord en krijt, geen rekenmachine |
doe-materiaal en computers |
visuele, motiverende hulpmiddelen |
rijke omgeving om te ontdekken |
sociaal relevant materiaal |
idee over toetsing |
centraal geregelde basistests |
individuele, centraal geregelde tests die vaardigheden toetsen |
centraal geregelde tests die niveaus aangeven |
docent gestuurde tests, die de leerlingen aankunnen |
verschillende soorten tests die leerstof, normen en waarden gebruiken |
idee over differentiëren van leerlingen |
leerlingen selecteren op sociale klasse |
leerlingen selecteren op beroepsmogelijkheden |
leerlingen selecteren op capaciteit |
iedere leerling krijgt dezelfde mogelijkheden aangeboden |
leerlingen helpen en steunen elkaar binnen dezelfde eindtermen |