`
Als je als docent iets wilt met ICT zijn er natuurlijk altijd mensen die veel beter weten hoe dat moet. Als je de adviezen en ideeën van deze zogenaamde ICT-experts serieus zou nemen dan zou er, denk ik, in het algemeen maar weinig terecht komen van een zinvol gebruik van ICT.
Als docent heb ik nooit het geduld op kunnen brengen om te wachten tot mij van 'hogerhand' de ICT-middelen en ideeën zouden worden aangedragen die ik nodig zou kunnen hebben om mijn onderwijs te ondersteunen. Daarom maak ik zelf dingen, doe ik van alles en experimenteer ik met de inzet van bijvoorbeeld (dynamische) websites, het maken van webapplicaties e.d . Maar ja, meestal loopt dat uit de hand zodat ik er meestal niet meer van af kom.
Als je iets wil moet je gewoon niet wachten tot het ‘klaar’ is want dat gebeurt gewoon nooit. Wat je kan doen is beginnen en gaandeweg uitbreiden, toevoegen en verbouwen. Je krijgt dan wel een soort spaghetti-toepassing, maar als het werkt dan doet het dan ook precies wat je wil en dat is goed.
Bij alles wat ik doe gaat het natuurlijk om de gebruikers. Of dat nu de beantwoorders in WisFaq of de studenten en de docenten in wiskundeleraar.nl zijn. Hogeschoolgewijs is er een breed aanbod aan plekken waar informatie zou kunnen staan, eventueel. Een 'portal' is een site die voor je gebruikers de chaos enigszins probeert te ordenen.... ach en of dat wel helemaal precies volgens de definitie is dat kan me weinig schelen. Op de keper beschouwt zou zoiets helemaal niet nodig mogen zijn, maar voorlopig zie ik niet hoe het anders zou moeten.
Ik zeg altijd ‘alles kan’. In principe kan je alles maken en zo hoort het ook! Als docent bepaal jezelf hoe je je onderwijs wilt inrichten. Ik laat dat toch zeker niet bepalen door de aangeboden functionaliteiten van de geboden middelen? Dus fantaseer er op los en vraag het onmogelijke, je zult zien dat het kan…