`
Bij de invoering van de 2de-fase kan ik me herinneren dat er sprake van was dat scholen/secties het onderwijs zelf vorm zouden moeten geven! Dat was een goed plan! De praktische uitvoering was echter toch wel een beetje vreemd... tenzij je 'een methode kiezen', 'een studieplanner uitprinten' en 'een PTA in elkaar prutsen' zou willen betitelen als vormgeven.
...al met al wel een interessante gedachte! Zou het vak van docent niet veel meer aanzien krijgen als dit vak wordt uitgeoefend door mensen die mede vorm geven aan geinspireerd en kwalitatiatief hoogstaand wiskundeonderwijs? Voor elk niveau! Lessen waarbij jongeren in aanraking komen met het brede spectrum van de wiskunde! Dat wiskunde veel meer is dan domme sommen maken! Dat 'wiskunde doen' een creatieve bezigheid is... mensenwerk! Het wordt tijd voor een nieuw geluid.
Maar daar zou een docent dan wel ruimte voor moeten krijgen! Dus minder lessen en meer tijd om zich te ontwikkelen als (mede)ontwikkelaar! Dat past volgens mij ook prima in het streven naar een leven lang leren!
Zie:
HOT Wis! - een mooi voorbeeld van een frisse aanpak!
'De Petersen-graaf speelt een belangrijke rol als zogenaamd kritisch voorbeeld: allerlei eigenschappen gaan juist wel of juist niet meer op voor de Petersen-graaf. De Deen Julius Petersen gebruikte hem op die manier in 1898 als eerste.' Laat zien dat de grafen hierboven gelijkwaardig zijn.
(Discrete wiskunde cursusdeel 2 Blok 2 Grafentheorie blz.34)
'Normaal' kwam er bij deze leerling van de wiskundesommetjes niet zo veel terecht, maar het lukte haar wel deze (moeilijke!) opgave op te lossen en alle andere leerlingen van de klas (en de docent) te overtuigen van de juistheid ervan!
maandag 25 juli 2005