Toen ik in 2001 solliciteerde als docent wiskunde bij de lerarenopleiding ben ik in eerste instantie niet aangenomen. Maar men had toch wel een beetje door dat ik iets met ICT deed. Ik ben toen een jaar ELO-beheerder geweest van Natschool op de lerarenopleiding.
Dat was echt 'fietsen met lekke banden in mul zand'. Ik geloof dat in 2001 er op de lerarenopleiding niet meer dan anderhalve man en een paardekop geinteresseerd waren in Natschool.
Ik heb me toen wel in toenemende mate verbaasd over het feit dat men vooral erg moeilijk deed over dingen die je via Internet heel makkelijk kan regelen. Dat Natschool wilde toen niet 'echt' landen, geloof ik. Later heb ik begrepen dat de acceptatie het grootste probleem moet zijn geweest. Het lag niet aan Natschool (zelfs niet aan de ELO-beheerder), maar aan de docenten. Die snappen het niet... die willen niet... zoiets!?
Na een jaar kon ik niet anders concluderen dat het nooit iets zou worden met dat Natschool. Inmiddels is Natschool helemaal geaccepteerd en is iedereen op de lerarenopleiding er enorm mee in zijn nopjes...
Er zat toen weinig anders op om ontslag te nemen en dat was (achteraf gezien) een heel goed idee! Direct na mijn ontslagaanvraag ben ik aangenomen als docent wiskunde. Inmiddels had ik natuurlijk niet stil gezeten en ik heb toch gezocht naar andere manieren om ICT in mijn onderwijs te integreren, maar daarover dan later weer meer...
Opbrengsten
Docenten willen helemaal niks met e-leren. Ze willen wel hun eigen onderwijs ondersteunen met ICT.
Alles wat moeilijker of meer werk is dan het aanklikken van enkele knopjes gaat niet werken. Docenten willen best ICT gebruiken maar 't mag geen moeite kosten. Ze hebben 't al moeilijk genoeg...
Je kunt niet 10 jaar roepen dat je nog in een opstartfase zit en dat er weliswaar enkele kleine tekortkomingen zijn ten aanzien van je product, maar dat die met de volgende versie verholpen zullen zijn.
Waarom zou je moeilijk doen (met een ELO) als wat je wilt je ook via Internet kunt doen?
Sommige ELO's zijn niet veel meer dan een bak met documenten.
Een ELO hoort het onderwijs te volgen, niet andersom.