3. Website als ontwikkelomgeving

Ik schreef al eerder over mogelijke voordelen van de inzet van een website bij Analyse 1-3 en Statistiek 1-1. Naast een soort platform voor mededelingen, documenten, lesmateriaal, een forum, hyperlinks, proeftoetsen, oude tentamens, aanvullingen op het boek of de antwoorden,  e.d. gebruik ik de website ook als ontwikkelomgeving.

 

Op de website kan je als docent leerroutes maken. Dat is een soort (min of meer) logische opeenvolging van (html-) pagina’s met theorie, opdrachten, bronnen. e.d. Ingelogd kan je ‘online’ teksten schrijven, plaatjes toevoegen, bewerken, pagina’s toevoegen, een soort ‘content management systeem’. Daarbij kan je ook gebruik maken van Cabri’s, grafieken, Live Graphics3D, JavaScript, e.d. Daarnaast kan je natuurlijk gebruik maken van speciale tekens en tabellen, plaatjes en bestanden uploaden en zo…:-)

 

Het grappige is dat als zo’n leerroute eenmaal af is er op verzoek van studenten altijd een reader komt. Enerzijds komt dat omdat misschien het lezen van teksten via een scherm niet altijd even prettig is, maar ik denk dat met een reader studenten meer plaats- en tijdonafhankelijk kunnen studeren.:-)

 

De interactiviteiten gaan in zo’n reader natuurlijk wel verloren. Bij de ontwikkeling moet je daar dan wel een beetje rekening mee houden. In tegenstelling tot de digitale leerroute wordt de reader niet wekelijks ‘onderhouden’. De online-leerroute dus wel: uiteraard als er (taal-)fouten in staan of wiskundige onzin, maar soms moet het grondiger, bijvoorbeeld als een opdracht ‘echt’ niet voldoet of de uitleg gewoon niet goed is. Soms gebeurt dat al tijdens de cursus, maar zelfs als het onderdeel al ‘geweest’ is dan is het alvast voor de volgende keer. Op die manier wordt zo’n cursus na elke keer weer beter.

 

Bij ‘echt’ nieuwe cursussen waarvoor ik al het materiaal zelf verzamel of (erger nog) zelf mijn eigen lesmateriaal maak is het ontwikkelen via de website bijzonder prettig. Al klikkend kan je de leerroute zo’n beetje ‘naspelen’. In dat proces ontdek je vrij snel onlogische opeenvolging, minder gelukkig gekozen voorbeelden, warrige inhouden of dode links. Je zit eigenlijk voortdurend in een soort onoverkomelijke blikwisseling naar je eigen materiaal te kijken. Je wisselt tussen wat je in je hoofd had, opgeschreven hebt en hoe het er dan uiteindelijk uit gaat ziet.

 

Op de website en mijn eigen website verzamel ik (al jaren) allerlei (eigen en andermans) materiaal, leuke opgaven, interessante artikelen, grappige problemen, onverwachte oplossingen, valkuiltjes, citaten uit weblogs en forums en nog veel meer zooi. Bij nieuwe cursussen maak ik daar dan dankbaar gebruik van. Ik geloof dat ik (stiekem) op wiskundeleraar.nl al zo’n 300 artikelen over (wiskunde-) onderwijs verzameld heb. WisFaq is met meer dan 25.000 leerobjecten (vragen en antwoorden) natuurlijk ook een rijke bron van inspiratie voor een lerarenopleider. Soms kom ik in WisFaq vragen tegen die ik dan meteen ‘ergens’ aan een leerroute hang als F.A.Q. Heel ‘toevallig’ zijn de meeste vragen die ik zelf in WisFaq beantwoord weer heel vaak goed bruikbaar voor mijn cursussen, toetsen en studentactiviteiten.:-)

 

De eerste keer dat je een nieuwe leerroute gebruikt is de informatie in de werkruimte meer een verzameling van ‘losse onderdelen’ dan een gestructureerd bouwwerk van goeddoordachte inhouden, maar na een paar keer ‘draaien’ van de cursus ontstaat er bijna vanzelf een structuur waarbij allerlei dingen zo hun ‘vaste plek’ in de cursus krijgen. Dat wordt grotendeels gestuurd door de reacties en vragen van studenten.

 


Samengevat: een website is een verzamelpunt van leerobjecten. Dat kunnen opgaven zijn, artikelen, stukjes theorie, uitwerkingen, proeftoetsen, hyperlinks naar relevante websites, applets, e.d. Doordat studeer- en ontwikkelomgeving zo nauw verbonden zijn beschik je, als docent, dan altijd over actuele en betrouwbare inhouden om de cursussen snel en doeltreffend te blijven actualiseren, te verbeteren en te gebruiken.

12 november 2007