1. Systeembeheerder

q5863img1.gifHet is lang geleden maar als systeembeheerder op mijn 'oude schooltje' bestonden de werkzaamheden voornamelijk uit:

  • PC's aansluiten op het netwerk
  • Zorgen voor de juist instellingen voor het netwerk en internet in het bijzonder
  • Software beschikbaar stellen
  • CD's op het netwerk beschikbaar maken
  • PC's onderhouden
  • Via de schoolwebsite 't een en 't ander documenteren, faciliteren en creëren... en vooral de weg wijzen naar nuttige internetplekken en nog zo wat...

Kortom: zorgen dat alle collega's en leerlingen op het schoolnetwerk de dingen kunnen doen die nodig zijn.

De meest duidelijke herinnering heb ik aan de omstandigheden dat je in te weinig tijd te veel werk moet doen. De waardering in financiële zin (schaal 6) en in relationele zin mocht geen naam hebben. De communicatie met collega's over wat je doet bestaat voornamelijk uit de vraag 'staat ie er al op?'. Nee dus... dat duurt soms even. Er zijn nog zeven wachtenden voor u. Als de CD er dan eindelijk op staat dan hoor je daar verder nooit meer iets van... De docent draait z'n lesje. Gaat alles goed? Ja hoor! Volgend jaar weer nodig...

Gelukkig is software installeren (hoop ik) minder van belang. Met applets en webapplicaties lijkt een goede internetverbinding met de goede 'browser add-ins' ruim voldoende voor van alles en nog wat.

Duidelijk is dat een grote verzameling PC's in een netwerk met een goede internetverbinding op zich niet genoeg is. Wat kan je er dan mee? Hoe zinvol is deze ICT-activiteit? Wat levert het uiteindelijk aan meerwaarde op? Wat weerhoudt docenten om meer ICT in hun onderwijs in te zetten? Waar vind ik geschikt lesmateriaal? Enz...

In 10 jaar tijd lijkt er feitelijk maar weinig veranderd... of toch niet?

Opbrengsten

  • Investeer niet alleen in middelen maar vooral ook in mensen.
  • Betrek vanaf het begin alle gebruikers van de ICT-middelen die je wilt gaan gebruiken.