7. Maker en beheerder van WisFaq

Tijdens het overleg van wiskundewebmasters is op een bepaald moment het idee naar voren gekomen om een centrale digitale vraagbaak t.a.v. wiskundeonderwijs in het leven te roepen.

Veel webmasters kregen van tijd tot tijd allerlei meer algemene vragen binnen over wiskunde en wiskundeonderwijs. Het goed beantwoorden hiervan was relatief tijdrovend. Vaak werden de vragen ook niet aan de juiste persoon/instantie gesteld zodat weer doorverwezen moest worden. Een centrale plek op het web waar vragen gesteld en beantwoord kunnen worden leek een goed idee...

In het najaar van 2001 heb ik daarvoor een prototype gemaakt. Sinds 2002 is Wisfaq volledig in de lucht. Gaandeweg heb ik de site verder ontwikkeld en het werkt nog steeds...

Het principe is redelijk simpel. Vragen van vragenstellers komen in een vergaarbak terecht en beantwoorders kiezen op de website de vragen uit die ze willen beantwoorden. Voor alles geldt 'doe wat je leuk, nuttig of noodzakelijk vindt'.

Inmiddels zijn er in Wisfaq meer van 60.000 vragen beantwoord. Daarvan is ongeveer de helft terug te vinden op de website. Er zijn hyperlinks, meest gestelde vragen en samenvattingen...

Wisfaq is ook een soort van community. Zeker in het begin werd er heel wat heen en weer gepraat over wiskunde, over het beantwoorden van vragen, gewenste functionaliteiten, tips om de site verbeteren, leuke links, goede boeken en nog veel meer. De beantwoorders hebben een gemeenschappelijk doel en het op deze manier beantwoorden van vragen is vooral erg leuk. De meeste beantwoorders zijn WisFaq-vrienden voor het leven...

Inmiddels is Wisfaq uitgegroeid tot een bonte verzameling leerobjecten, bijzondere vragen en bijzondere antwoorden.

Opbrengsten

  • De stelling 'ICT werkt als het een probleem oplost' klopt. Het 'heb je een vragen over wiskunde ga dan naar WisFaq' vinden de meeste wiskundewebsites toch wel handig. De vraag is dan alleen 'wat krijg je daar dan voor terug?'
  • Je kunt heel veel leren van al die verschillende vragen van al die verschillende leerlingen en studenten en al die verschillende antwoorden van al die verschillende beantwoorders. Als dat geen co-creatie is dan eet ik mijn hoed op!
  • Het gaat niet alleen om uitleg, kennis of informatie maar vooral ook om reageren, stimuleren en ethousiasmeren.
  • Het is goed om van vragenstellers ook enige inspanning te eisen.
  • Het is goed voor de wiskunde om te laten zien dat wiskundigen hele aardige, hulpvaardige en intelligente mensen zijn...
  • Er bestaat wel degelijk zoiets als activerende didactiek en er bestaat ook zoiets als digitale didactiek. In WisFaq doen we aan activerende digitale didactiek.
  • ...