`
"De nieuwste trend in het wiskundeonderwijs is realistische wiskunde. Ik heb al betoogd dat wiskunde bij uitstek abstract is. Wiskunde is niet realistisch. Realistische wiskunde bestaat niet. Met zoiets bereik je niks, evenmin als met abstract voetballen."Wel grappig, maar 't gaat bij 'realitische wiskunde' niet om 'wiskunde' maar om 'het leren van wiskunde'. Is wiskunde abstract? Misschien kan je beter zeggen dat de 'objecten van studie' van de wiskunde abstract zijn. Logica, vindingrijkheid, creativiteit en volledige zekerheid... en er is geen speld tussen te krijgen. Veel mooier kan het toch niet worden?
bron
"Een getal is abstract. Je komt in de natuur geen getallen tegen. Wiskunde is geen natuurwetenschap. Abstracte zaken zijn door de mens zelf bedacht en deze bedenksels zijn op hun beurt weer object van studie geworden. Abstract is overigens niet hetzelfde als moeilijk: een kind weet wat een getal is."Hetzelfde geldt voor meetkundige objecten als punten, lijnen en cirkels. Die lijken wel op wat je in de natuur tegenkomt, maar in de wiskunde zijn het geheel abstracte zaken:
bron
"Wat is er volgens mij nu echt mis met veel van ons wiskundeonderwijs? De meest diepgaande fout is het verwarren van abstractie en realiteit. Abstractie is ontstaan uit de behoefte tot helderheid. In de hersenspinsels van de wiskunde is er sprake van absolute helderheid. In ons onderwijs wordt dat mistig gemaakt en dat is zonde. Het is een gemiste kans voor het leren van exact denken."Zo is het helemaal niet zo vreemd om de 'stelling van Pythagoras' te bewijzen of de ABC-formule af te leiden. Daarnaast zou je leerlingen geen dingen moeten leren die maar 'beperkt houdbaar' zijn. Rekenregels, stappenplannetjes, trivialiteiten in de zin van 'doe dit doe dat' leiden misschien wel tot een soort van 'resultaten' maar leiden uiteindelijk niet tot een beter begrip.
bron