`
"Een context is een voor kinderen betekenisvolle en herkenbare situatie, wat kinderen zich bij een gegeven situatie voorstellen. Een context is binnen reken-wiskundeonderwijs een situatie die aanzet tot wiskundig handelen."Het gaat daarbij dus niet zo zeer om 'wiskundige toepassingen' maar om 'een didactische insteek' tot het aanzetten tot wiskundig handelen. Deze contexten kunnen in het algemeen best onzin zijn. Denk maar 's aan de heks voor het leren rekenen met negatieve getallen. Zo'n heks geeft niet direct een goed beeld van de werkelijkheid (denk ik:-), maar 't is wel een prachtige context. Misschien is 'gekker' wel beter... Als je maar niet denkt dat de werkelijkheid zo in elkaar zit...:-)
bron
"In het reken-wiskundeonderwijs wordt het begrip model gebruikt voor een afspiegeling van de werkelijkheid. Het zijn plaatjes of schematische voorstellingen met een algemeen karakter die op meerdere situaties toepasbaar zijn."Ik gebruik daarvoor meestal een schema als hieronder:
bron
VOORBEELD
"Winstformules bestaan niet, een boer past niet de oppervlakte van zijn land aan aan de aanwezige hoeveelheid prikkeldraad, vaten spoelen niet aan volgens een formule, overhangende rotsen worden niet uitgehakt volgens een kwadratisch verband, etc. "...of waren dit gewoon contexten? Of zijn het toch vaak modellen?
bron
"Wiskunde wordt o.a. toegepast in de economie, scheikunde, natuurkunde en andere natuurwetenschappen, informatica, taalwetenschappen, filosofie, psychologie, geneeskunde en vele sociale wetenschappen."Toepassingen van wiskunde worden meestal vrij snel ingewikkeld. Ik heb altijd gedacht dat de inzet van ICT bij het oplossen en doorrekenen zouden kunnen worden ingezet. Wel werken aan realistische problemen en wiskundige modellen maar ICT inzetten om de wiskundige modellen door te rekenen, te simuleren e.d.. Daarna dan weer de bevindingen terug vertalen naar het probleem. Ik vind dat nog steeds een goed idee...:-)
bron