Communiceren
|
effectief en efficiënt een boodschap overbrengen en ontvangen
|
-
doelgericht informatie uitwisselen
|
-
communicatieve situaties en technieken hanteren
|
-
communicatiemiddelen en -strategieën hanteren
|
-
inzicht in de mogelijkheden die ICT biedt om effectief te communiceren
|
Samenwerken
|
gezamenlijk een doel realiseren en anderen daarbij kunnen aanvullen en ondersteunen
|
|
-
hulp kunnen vragen, geven en ontvangen
|
-
open en positieve houding voor andere ideeën
|
-
culturele verschillen respecteren
|
-
onderhandelen en afspraken maken
|
-
functioneren in heterogene groepen
|
|
Creatief denken en handelen
|
nieuwe ideeën bedenken en deze uitwerken en analyseren
|
-
een ondernemende en onderzoekende houding
|
-
denken buiten de gebaande paden en nieuwe samenhangen zien
|
-
creatieve technieken kennen en hanteren
|
-
risico's durven nemen en fouten zien als leermogelijkheden
|
Kritisch denken
|
een eigen, onderbouwde visie of mening formuleren
|
-
effectief redeneren en formuleren
|
-
informatie interpreteren, analyseren en synthetiseren
|
-
hiaten in kennis signaleren
|
-
betekenisvolle vragen stellen
|
-
kritisch reflecteren op het eigen leerproces
|
-
open staan voor alternatieve standpunten
|
Probleemoplossend denken en handelen
|
een probleem (h)erkennen en tot een plan komen om het op te lossen
|
-
problemen signaleren, analyseren en definiëren
|
-
strategieën kennen en hanteren om met onbekende problemen om te gaan
|
-
oplossingsstrategieën genereren, analyseren en selecteren
|
-
patronen en modellen creëren
|
-
beargumenteerde beslissingen nemen
|
Digitale geletterdheid
|
ICT effectief, efficiënt en verantwoord gebruiken
|
-
basiskennis van ICT en 'computational thinking' (oplossen van problemen met ICT)
|
-
mediawijsheid; bewust, kritisch en actief omgaan met media
|
-
informatiebehoefte signaleren en analyseren, relevante informatie zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken
|
Sociale en culturele vaardigheden
|
effectief leren, werken en leven met mensen met verschillende etnische, culturele en sociale achtergronden
|
-
constructief communiceren in verschillende sociale situaties met respect voor andere visies, uitingen en gedragingen
|
-
gedragscodes in verschillende sociale situaties (h)erkennen
|
-
eigen gevoelens herkennen en gekanaliseerd en constructief uiten
|
-
inlevingsvermogen en belangstelling voor anderen tonen
|
-
bewust zijn van de eigen individuele en collectieve verantwoordelijkheid als burger(s) in een samenleving
|
Zelfregulering
|
doelgericht en passend gedrag realiseren
|
-
realistische doelen en prioriteiten stellen
|
-
doelgericht handelen, het proces monitoren
|
-
reflecteren op het handelen en de uitvoering van de taak, feedback benutten om adequate vervolgkeuzes te maken
|
-
inzicht hebben in de ontwikkeling van eigen competenties
|
-
verantwoording nemen voor eigen handelen en keuzes, en zicht hebben op consequenties van het eigen handelen voor de omgeving, ook op de lange termijn
|